אלי פטל | מאז החלו המדידות

אלי פטל | מאז החלו המדידות

אוצרת התערוכה: הילה כהן-שניידרמן

מוזיאון בת ים לאמנות נבנה בשנת 1961 כביתן ברוטליסטי מרחף. בקומת הכניסה לא היה אז ולו קיר אחד שחסם את שדה הראייה. המעגל הפנימי הוקף בחיפוי זכוכית, והשקיפות ערערה על ההפרדה בין פנים לחוץ או, לכל הפחות, ריככה את הקיטוב השגור ביניהם. חלל הכניסה היווה המשך טבעי של הפארק המקיף אותו, והזמין את העוברים ושבים פנימה, בעוד המעגל החיצוני היה למרחב מקורה, שהֵצֵל על היושבים בו. במעלה המדרגות נפרסה קומת התצוגה כספירלה רחבת ידיים, מוארת באור טבעי. אולם, לפני כעשרים שנה נסגרו קירותיו החיצוניים של הביתן, חציצות פנימיות נבנו בקומה העליונה והחלונות נאטמו.

בתערוכתו ״מאז החלו המדידות״ עוסק אלי פטל בקשר הבלתי נפרד בין פנים לחוץ ובתנועה הבלתי פוסקת ביניהם. המהלך הראשון שתכנן לבצע עם היכנסו לחלל היה פתיחת החסימות: הוא שבר רבות ממחיצות הגבס בקומה העליונה ופער לרווחה את החלונות. פטל הכין את החלל לקראת קבלת גוף עבודות חדש ובמקביל יצר את אותן עבודות מתוך שאיפה להפוך את המוזיאון ליחידת הכלה אחת, שלמה ופתוחה.

התערוכה מתבססת על כ־30 עבודות בפורמט דיוקן, הנאמן לפרופורציות של מסך טלפון סלולרי. ניתן להגדיר אותן כמראות וכהשתקפויות של הנעשה במרחב העבודה היומיומי של האמן: הסטודיו, הרחובות הסמוכים לו והשוק השוכן בקרבתו. במובנים רבים, זוהי התערוכה החילונית ביותר של פטל עד כה, כלומר כזו העוסקת בחולין. בד בבד הוא מתייחס בה אל היומיומי בחרדת קודש. בין שמדובר בבוץ ובטינופת, המצטברים סביב פתח ביוב, בבננות בשלבי ריקבון שונים או בסורג המתכת של דלת הסטודיו – כל דימוי הוא שיקוף של יחסי כוח ושל ערך. פטל אומד ומודד: זמן, מרחק, מקום ועומק; דופק, כסף, גובה, חומר; מעמד, זיכרון, משך וכיוצא באלה. הוא מתבונן במציאות מתוך שאיפה לרדת לעומקה, לגלות את הנבואה, שכבר גלומה בה.

בימינו ההתבוננות בעולם נעשית, על פי רוב, באמצעות דימויים על גבי מסך, כלומר באופן דו־ממדי. פטל מבקש לצקת מידע וחומר אל תוך הדימוי באופן שיהפוך אותו לכלי קיבול תלת־ממדי, המסוגל להכיל חומרים שונים מכפי שמבשרת חזותו. מאחר שממד העומק הוא המבדיל בין דו־ממד לתלת־ממד, פטל יוצר מערכת של חוקים סדורים, שבאמצעותם זוכה כל דימוי ל״מילוי״ מסדר אחר ונתון לאינספור פעולות מדודות ועמלניות. המילוי הוא למעשה דימוי נוסף או חומר, הנכלאים במבט דו־ממדי בתוך צורה קעורה, אשר מופיעה בדימוי המכיל. על המילוי חל עיקרון ״הגזרה השווה״ על פיו כל צורה קעורה בדימוי הנושא תכיל מילוי־נשא במפלס שונה. על פי היגיון זה, חלל המוזיאון מתפקד אף הוא כמְכל, מבפנים ומבחוץ, ודרכו משתקף הממד הרביעי – ממד הזמן: זמן ההמתנה, הצפייה, השהייה. החוק הפנים־אמנותי מייצר כעת מציאות ממשית.

בתערוכה זו פונה פטל לשיח ה״מיהויות״. את המושג ״מיהות״ טבע אליעזר בן־יהודה בשלהי המאה ה־19. ביסודו עומדת השאלה: ״מי הוא?״, זאת בשונה מן הקביעה ״זה הוא״, העומדת בבסיס המושג ״זהות״. המיהות מטבעה היא מקיפה, מקלפת, מאירה וחושפת את מכלול המרכיבים – גלויים ונסתרים, מודעים ומודחקים – המוכלים באדם (או בדבר). השער אל המיהות, על פי פטל, נוגע בראש ובראשונה לחוויה פיזית וחושית ולהתבוננות מדוקדקת ומעמיקה, המתחילה בחזותו של דבר, אך מתקפלת פנימה, אל הממד האישי והאינטימי. כדי להבין כל אחת מן העבודות, יש לשאול ״מה אני רואה?״ ביחס לכל פרט ופרט בדימוי הניבט. מוצפנותן של העבודות תובעת כי השאלה תישאל שוב ושוב, וכך נוצרת תנועה אינסופית של פתיחת המעטפות הקיימות בדימוי וקיפולן פנימה, אל עבר החוויה האישית. לכל עבודה פשט ודרש, והשאלה ״מה אני רואה?״ הופכת לשער, המאפשר מעבר בין הרבדים.

התערוכה ״מאז החלו המדידות״ אמורה הייתה להיפתח ב־19 במרץ 2020, אולם יומיים לפני המועד הוכרז סגר כללי על תושבי ישראל בחסות מגפת הקורונה העולמית, והמוזיאון נסגר לאלתר. במשך חודשיים עמדה התערוכה קפואה בזמן, במצב של השהייה, ולא היה ברור מה יעלה בגורלה. עוד מוקדם לאמוד את השינויים שתביא עִמה המגפה, אך ניכר כי תחת חסותה התגלו איכויות ההאטה: כמות הפעולות הצטמצמה, בעוד ערכן עלה ועומקן גדל. ההשתהות הביאה לנוכחות. לא הזמן הוא שהאט, אלא האדם.

 

תערוכות עבר:

15.02.2020 - 20.09.2019

סלע אדם

07.09.2019 - 11.04.2019

המאמינים

23.03.2019 - 20.12.2018

עידן חדש

17.11.2018 - 21.06.2018

שפע

28.04.2018 - 27.12.2017

אנו מכריזים בזאת

13.05.2017 - 16.03.2017

מאחורי הקלעים

13.03.2017 - 23.02.2017

פרוייקט מפלצתי

11.11.2015 - 09.07.2015

מיני גולף בת ים

04.03.2014 - 07.11.2013

טובין

03.11.2012 - 11.10.2012

מִדַּיָּא

26.06.2010 - 06.03.2010

זמן ציפייה

13.02.2010 - 12.11.2009

יחידות

26.08.2009 - 25.05.2009

פקטורי

17.07.2008 - 17.04.2008

מובי מארח

01.09.2007 - 25.08.2007

וידאו מרינה