09.12.2022
המאה ה-17: חומרג(וף)ש | שלושה מפגשים בעקבות אמנות החומר של המאה ה-17

המאה ה-17: חומרג(וף)ש
שלושה מפגשים בעקבות אמנות החומר של המאה ה-17 בהנחיית ד”ר עדי אפעל-לאוטנשלגר המפגשים יתקיימו בימי שישי (25.11,9.12,23.12) בין השעות 12:00-13:30
מחיר במכירה מוקדמת: 120 ש”ח
מחיר עבור מפגש בודד: 60 ש”ח
מחיר החל מה- 20.11: 150 ש”ח

מה נלמד?WhatsApp Image 2022-11-09 at 10.08.17 (1)

מפגש ראשון : המאה ה-17 וההמצאה מחדש של החומר.

הרפורמציה כשבר אמיתי בהתפתחות העולם המערבי. האתיקה הפרוטסטנטית לפי מאקס ובר. מלחמות הדת והמבנה של אירופה במהלכן. המקום של הדימוי בין הברוק הקתולי לבין הרפורמציה. השפעות אינטלקטואליות: הניאו-סטואה, התפתחות המדע והאסטרונומיה, גלילאו וקפלר. המחשבה המכניסטית. התזה של ברונו לטור: מעולם לא היינו מודרניים. ג’ונתן ישראל והתזה אודות התפתחות ההגות הרדיקאלית במאה ה-17 בהולנד. מושג המתודה וחשיבותו במאות ה- 16 וה- 17. יחסה של המתודה לחומר ולגוף.

מפגש שני: אמנות המאה ה-17: רגש ואידיאה.

ציור הולנדי, ציור ארצות-השפלה, ציור צרפתי, ציור ספרדי. מציאות, גוף, אופטיקה ו”ריאליזם.” פאתוס ומונומנטליות. המודל של פוסן; שארל לה-ברן וריגשות הנפש. הקמת האקדמיות לאמנות ברומא ובפריז. ההתפתחות של התיאוריה של האמנות. הויכוח בין ה”עתיקים” ל”מודרנים”. הרישום מול הצבע בתיאוריה של האמנות. הקשר בין האמנויות השונות. הקלסיציזם של המאה ה-17 בארכיטקטורה ובאמנויות הייצוגיות. השאיפה לעיסוק בסדר: מישל פוקו. יצירה של סדרים באמנות המאה ה-17. מתודה ופרדיגמה באמנות. “הטעם הגדול” בצרפת.

מפגש שלישי: הגות המאה ה-17: גוף, רגש, נפש, שכל.

המעבר בין הרנסאנס למאה ה-17 בפילוסופיה. שאלות של הומאניזם, הגיון, וניסיון. כיצד לחשוב את דקארט. השאלה של המתודה: המצאה של דקארט? המקום של ריגשות הנפש בקורפוס ההגותי של דקארט. המעבר בין דקארט לשפינוזה בתיאור הרגשות. ההגות היאנסניסטית: הלוגיקה של פורט-רויאל, והדת האינטימית של פסקל ושל פונטנל. הממד הסטואי של ריגשות הנפש של דקארט. הקשר בין פיזיולוגיה, מכניקה, ופסיכולוגיה. הניתוח וההרכבה של המציאות הרגשית לפי דקארט. המודל המוראלי המוצע ב ריגשות הנפש. ההבדל הממשי בין שכל לרגש אצל דקארט.

ד”ר עדי אפעל-לאוטנשלגר בעלת תארי דוקטור בתולדות האמנות (תל אביב) ובפילוסופיה (שטרסבורג). היא מלמדת באוניברסיטת תל אביב ובמכללת בית ברל. מאחוריה שנים רבות של מחקר והוראה בתחום ההיסטוריה של הרעיונות, ובעשור האחרון עבדה בעיקר באוניברסיטת קלן. היא פרסמה מאמרים וספרים בתחומים רחבים של התיאוריה של האמנות. ביניהם, Figural philology, ו Habitus as method. ספרה החדש, הוראה ותקנה, עומד לצאת לאור בהוצאת רסלינג ב 2023. בשנים האחרונות היא עוסקת בעיקר במחקר הפילוסופיה של העת העתיקה המוקדמת, ובהיסטוריה של המחשבה הצרפתית מן המאה ה-17 ועד לימינו.