פרנצ׳סקו פיניציו:
ארקפארקקראפט-
ראפטקליניקקלאבפאב

אוצר: יהושע סימון

שם התערוכה ארקפארקקראפטראפטקליניקקלאבפאב מעיד במידה רבה על אופיה. השם משלב חללים שונים המעורבבים למלה אחת – תיבה, פארק, חללית, רפסודה, מרפאה, מועדון, בר. מקובל שהדבר שמאפיין את המרחב שהוא לא יכול לזוז. משמעות המושג נדל"ן – נכסי דלא ניידי – נאמנה לרעיון זה. אבל במציאות כיום, המרחב הפך חליפין בעצמו ואופי החלל בו אנו נתונים בכל רגע, משתנה תדיר. כלכלת השוק הצליחה לגרום למרחב לרצד ולזוז – מגורד השחקים שאיפשר שיחול מעלה של שטח יחידת המגורים והעבודה, לפרברים המשתרעים, שנתנו ביטוי מרחבי למשכנתא, הלא היא הנדסה חברתית המאפשרת חוב למשך למעלה משנות דור.

בתוך מציאות זו אנו מאבדים אוריינטציה – המחלף במערכת הכבישים מבטא את האופי האנטי-אינטואיטיבי של המציאות המרחבית הנוכחית; כדי לפנות שמאלה צריך לרדת ביציאה ימינה. במציאות זו סניף הדואר המופרט מציע קנייה של ביטוח ותחנת הדלק המסחרית מציעה מכונות גילוח. כשהכל הוא חליפין לא ברור איפה אתה נמצא.

ארקפארקקראפטראפטקליניקקלאבפאב משלבת סקירה של כמה מעבודותיו החשובות של פיניציו יחד עם פרויקטים חדשים שפיתח במיוחד עבור התערוכה; בוטיק מונוכרומטי, חדר אוכל לחתולים, מכונה להקלטת והשמעת חלומות, חנות שמשנה את העסק שלה עשר פעמים במהלך שבוע אחד, שכונת פחונים מבתי צעצוע, לשכת עבודה לכפילי לנין שישכבו במקומו במוזוליאום, מדורה של סקייטרים, חדר משחקים אלקטרוני, ניסוי ביתי בזיהוי דמויות בענני פיצוצים תוך עשיית צרכים, מרכז לבדיקת ראייה של כסאות, וחנות מזכרות של פארק שעשועים שהוא אתר בנייה. אלו הם כמה מן הפרויקטים שהתערוכה מתמקדת בהם. יחד הם הופכים את חלל המוזיאון למעין מרכז קניות לא מתפקד שהותך בעב"מ שטעה בדרכו ונפגש במתנ"ס משובש.

עבודותיו של פיניציו מוכתבות מתוך הרוויה החומרית העודפת המקיפה אותנו. בכלים מושכלים אך פשוטים, הוא עושה שימוש במשאבים הזמינים לו, תוך שימוש באמצעים מוחשיים ויומיומיים אותם הוא רותם לצרכיו. החקירה המתמשכת של פיניציו אל תוך השפות והמחוות של תרבות הצריכה ותקשורת ההמונים, מנסחת אמירות נוקבות אודות המצב בו אנו נמצאים – כלכלית, תרבותית, חברתית, פוליטית ואמנותית.

דרך שימוש באסתטיקת "עשה זאת בעצמך" וגישה מלאת הומור ואירוניה עצמית, פיניציו פיתח גוף עבודות אידיוסינקרטי הנטוע בהתבוננות בתקריות ותופעות הסובבות סביב שאלות של ערך וחליפין, סוכנות ומשמעות תרבותית. המיצבים שלו פועלים כאירועים וכמודלים. הם מתסרטים מרחבים של מסחר, סביבות מחיה, תצוגה, בנייה, ארכיון ועבודה – מרחבים בהם ההתרחשות מוכתבת מראש, באיכות דמויית-מודל שבאופן פעיל מעלה השערות לגבי השימושים, הסטטוסים, והסנטימנטים שמרחבים אלו ממלאים.

מאחר ושום דבר אינו בטוח תחת שלטון ההון, כולנו עסוקים בספקולציות – גם הבנקאי בבנק ההשקעות וגם העובד משולל הזכויות, נדרשים לייצר לעצמם מודלים לפיהם יוכלו להתנהל, אלו תלויים ביציבות של כלכלת השוק. בעולם ההון, הספקולציה הפכה מחשיבה חופשית ומהופכת, לדרך שמבטיחה שהעולם הכלכלי והפוליטי ישאר כמות שהוא.

עם סגנונם השובב והארעי, המיצבים המבריקים של פיניציו דוחפים סיטואציה נתונה לנקודת השבירה שלה, תוך שהם חושפים מצבים סותרים ומימדים נסתרים בתוך העולם הכלכלי בו אנו נתונים. על ידי הצגת העולם המוכר תוך שהוא מקופל מן הפנים כלפי חוץ, פיניציו מציע בעבודותיו אופן פעולה אותו ניתן לכנות ספקולציית-נגד.

צילום: גל דרן

תערוכות עבר:

13.05.2017 - 16.03.2017

מאחורי הקלעים

13.03.2017 - 23.02.2017

פרוייקט מפלצתי

11.11.2015 - 09.07.2015

מיני גולף בת ים

04.03.2014 - 07.11.2013

טובין

03.11.2012 - 11.10.2012

מִדַּיָּא

26.06.2010 - 06.03.2010

זמן ציפייה

13.02.2010 - 12.11.2009

יחידות

26.08.2009 - 25.05.2009

פקטורי

17.07.2008 - 17.04.2008

מובי מארח

01.09.2007 - 25.08.2007

וידאו מרינה