מאחורי הקלעים

מאחורי הקלעים

בית ריבק

אוצרת: מירית קומר

התערוכה "מאחורי הקלעים" מציגה שלושה אמנים המכוונים את מבטם אל מה שבדרך כלל נמצא מאחורי הקלעים של היצירה האמנותית, והופך למוקד ולמחולל של עבודותיהם. אמנים רבים פועלים במרחב ביניים המצוי בין המציאות האובייקטיבית לבין המציאות הסובייקטיבית, אזור שהפסיכואנליטיקן דונלד ויניקוט הגדיר כ״מרחב פוטנציאלי״. התערוכה הנוכחית מציגה אמצעים שונים בהם אמנים הופכים את יחסי הכוחות המוכרים בין מרכז לשוליים ביחס לשאלת התצוגה ובין תוצר לתהליך העבודה.

דוד בן הרא"ש בודק בעבודותיו מטענים תרבותיים באמצעות מדיום הפיסול המאפשר לו גמישות ומשחקיות. בעבודותיו הפיסוליות, אובייקט יומיומי ומוכר מוסט מהשימוש השגור שלו או לובש צורה חדשה. בתערוכה הנוכחית הוא מציג את העבודה "אואזיס" – הצעה לזירת התרחשות: מבנה לוחות MDF צבועות בלכה אדום מהגוני, סימני ניסור אנכיים, נזילות לכה, אמבט זכוכית אקרילית ריק, צמח מבצבץ. לצדה מוצגת עבודה הנקראת "הנפילה של איקרוס (תוכי)", המורכבת מבליל של חומרי אבקות עם נוצות ופיגמנטים צבעוניים המונחים על גבי רשת ברזל מעוקמת. שתי עבודות נוספות מוצגות בתערוכה, "ללא כותרת (תיבה)" בה נחשפים תוצאות של תהליכים ופעולות שנעשו עם חומרים בקרבת לוח MDF בפרקי זמן שונים והעבודה "מתחת לדשא יש לנו את כל העולם" – הצצה ליקום אחר.

צילומי הקירות של מיכל טוביאס מתמקדים בחללי תצוגה מז׳וריים רגע לאחר שפורקה תערוכת יחיד מכותליהם. בצילומיה היא מחלצת מתוך החללים שהתרוקנו את פעולות התלייה ושאריותיהן, כך שהקיר מקבל חשיפה ומרכזיות, דווקא בפרק הזמן שבו אינו משמש לתכליתו הייעודית כנשא של עבודות אמנות ולפיכך כביכול אינו רלוונטי. בתערוכה הנוכחית, מציגה טוביאס שלושה תצלומי עקבות שהותירו עבודותיו של גכטמן על קירות מוזיאון ישראל לאחר רדת תערוכתו הרטרוספקטיבית לאחר מותו (אוצרת: איה מירון- 2014). לצד שני תצלומים נוספים, האחד עקבות שהותירה עבודתו של אניש קאפור במוזיאון תל אביב לאמנות (1993), והשני לאחר תערוכתו של חיים דעואל לוסקי "צילום אופקי", במובי-מוזיאוני בת-ים (אוצרת: אריאלה אזולאי). בעבודת ההצבה שלה, "הכנה ל-A" הקיר מתפקד כנשא של זיכרון מאירוע היסטורי, טוביאס מתייחסת אל אחורי הקלעים של המחקר החומרי לקראת הפעולה עצמה והאופן בו תבליט נוצר.     

עבודותיו של מתן אורן עומדות בתפר שבין פיסול לציור, התוצאה היא אלמנטים פיסוליים בעלי איכות תיאטרלית, ציור העוזב את הקיר ומתמקם בתוך החלל ובכך מביא לעיני הצופה את שני צדדיו. פעולת הסתה זו מונעת מהרצון לבחון את המפגש של הצופה עם הדימוי המצויר לאובייקט וטשטוש ההיררכיה שבין החזית לגב העבודה.                                                                                                                             

בתערוכה הנוכחית מתן אורן מציג עבודות ממספר סדרות שונות שנעשו לאורך השנים: "ללא כותרת (גן עם מבנה)" 2016, "מחיצה (גן גשר)" 2014, "מוזיאון" 2011. בנוסף מוצגת סדרת הדגלים "דרך" 2017, אלו עבודות חדשות שנוצרו בטכניקה בה צבע עובר מצדו האחד לצדו השני, ובכך מייצר שני דימויים במקביל משני צדי הבד, המשלימה את תנועת הצופה סביב העבודה.

 

 

תערוכות עבר:

13.05.2017 - 16.03.2017

מאחורי הקלעים

13.03.2017 - 23.02.2017

פרוייקט מפלצתי

11.11.2015 - 09.07.2015

מיני גולף בת ים

04.03.2014 - 07.11.2013

טובין

03.11.2012 - 11.10.2012

מִדַּיָּא

26.06.2010 - 06.03.2010

זמן ציפייה

13.02.2010 - 12.11.2009

יחידות

26.08.2009 - 25.05.2009

פקטורי

17.07.2008 - 17.04.2008

מובי מארח

01.09.2007 - 25.08.2007

וידאו מרינה